Direktlänk till inlägg 21 juli 2012
Årets upplaga av Midnattssolsrallyt blev en riktig dundertävling, en rysare. Tyvärr föll många toppnamn bort tidigt, som Thomas Rådström (som dessutom var reserv för Mikko Hirvonen) med motorproblem på SS3, Pontus Tideman på grund av en trasig växellåda på SS5, Kenneth Bäcklund som aldrig kom till start under Fredagen då han hade bakaxel problem. Jimmy Olsson rullade redan på SS3 och bröt för dagen, men startade om nästa dag efter att Finess lagt ner stora ansträngningar på att laga bilen. Dom hann till och med lacka det skadade! Detta hjälpte tyvärr inte, då det bara tog 1 km innan en soppaslang släppte och hela underdelen blev täckt av bensin. Det är ett under att bilen inte brann upp helt när det väl började brinna.
Det mest omdiskuterade, och det som troligen kommer fortsättas vara det mest omdiskuterade, är dock Tomas Norqvist påkörning på bilen framför i tidskontrollen. Han säger att han inte såg målskyltarna och höll järnet in i bilen framför i tidskontrollen. Även en ur radiopersonalen, som stog och intervjuade den påkörde blev träffad av den dåvarande ledarens bil. Hur man kan missa förvarningen för målet, målskyltarna, nedräkningen till tidskontrollen OCH målnoten är väl smått otroligt, men något som troligtvis kommer utredas och ge den b estraffning som ska ges. Kanske ingen rent av. Det är lätt att dömma när man inte vet alla detaljer.
Toppstriden efter Norqvists uteslutning blev mellan Tom Damberg i en Volvo 164, den svenske legendaren och 17-faldige svenska mästaren Mats Jonsson i en Toyota Celica, (som egentligen Juha Kankkunen skulle köra,) hemmaföraren Mikael Oscarsson i en Ford Escort, och ännu en Escort-förare vid namn Staffan Bergdahl.
Damberg ryckte tidigt ifrån och var egentligen aldrig särskilt hotad, mer en efter SS9, då Mats Jonsson var 6,7 sekunder efter. Sedan drog Damberg ifrån, och höll sig på ett avstånd på mellan 15-25 sekunder.
Istället började Bergdahl och Jonsson och fajtas om silvermedaljen, men det tog inte lång tid innan Jonsson tog kommandot över andra platsen, och Bergdahl istället fick försöka vakta sin bronsplats. Men Oscarsson började få upp tempot, och gick om. Det höll sig jämnt, och Jonsson började dessutom tappa på Escorterna. Det såg ut att kunna bli en sekundstrid mellan dom tre förarna, men då körde Bergdahl sönder bakaxeln på SS18.
Efter SS18 ledde Damberg med 21,4 sekunder före Jonsson, som i sin tur hade en lucka på 9,6 sekunder ner till Oscarsson. Denna lucka utökades till 9,9 efter SS19 och med två sträckor kvar såg det hela såg ganska klart ut.
Men då slog Mikael Oscarsson till med en fenomenal tid och slog Jonsson med 6,2 sekunder. Detta minskade luckan till 3,7 sekunder inför den sista sträckan. Det var sträckan "Ekebygropen" som mätte ca 2 kilometer. Hela Eskilstuna (nåja, iallafall stora delar av dom som var där) stog och gnagde på naglarna. Skulle Oscarsson klara att snitta 2 sekunder snabbare per kilometer en självaste Mats Jonsson, sveriges bästa rallyförare genom tiderna?
När han kommer över det första krönet på den sista rakan börjar en av alla oss som stog där titta på sitt tidtagarur och säga att det kan gå. Ju närmare nästa krön han kom upprepade han det högre och högre, och när han lättade över det andra krönet, som var placerat bredvid oss, till stora applåder, ropade han att han var precis snabbare än Mats Jonsson. Men Oscarsson kom med en ryslig fart in i dom två sista kurvorna innan målgång.. En höger och en omgående vänster. Riktigt skarpa kurvor. Frågan är om han över huvud taget släppte gasen. Men klara det, det gjorde han allt. Alla höll andan när han rullade fram till tidskontrollen, och jag stog och uppdaterade tiderna varje sekund. När tiden kommer upp i mobilen och visar att Mikael Oscarsson spöade Mats Jonsson med 5,4 sekunder utbryter en stor applåd och glada rop. Att ta 5,4 sekunder på en förare som Mats Jonsson när streckan är 2 kilometer är inte illa, och det ledde till en totalseger på sträckan med 1,2 sekunder före Mikael Wisti, tvåa på sträckan.
Vidare till slutresultatet så har vi två vinnare i Regularity.
Klassen utan extra tripp, alltså helt original, vanns av Peter Fixell, och klassen med extra trip vanns av Thorbjörn Bye, som även totalvann hela regularity.
I Historic har vi många fler vinnare, och topp 5 bland alla klasser blev följande:
1. | Tom Damberg | Volvo 164 | 1.55.51,9 | + 0.00,0 |
2. | Mikael Oscarsson | Ford Escort | 1.56.05,8 | + 0.13,9 |
3. | Mats Jonsson | Toyota Celica | 1.56.07,5 | + 0.15,6 |
4. | Harry Joki | Ford Escort | 1.57.27,2 | + 1.35,3 |
5. | Stig Blomqvist | Porsche 911 | 1.57.47,7 | + 1.55,8 |
Alla klassegrare blev:
A3 över 1600 cc | Ola Stokka | Volvo 544 | 2.19.15,6 |
B1 upp till 1000 cc | Bengt Jonsson | Saab 96 | 2.23.52,7 |
B2 från 1000 cc till 1300 cc | Hans Åke Söderqvist | Morris Cooper S | 2.14.48,1 |
B3 från 1300 cc till 1600 cc | Magnus Karlsson | Ford Cortina Lotus | 2.03.26,6 |
B4 från 1600 cc till 2000 cc | Thomas Theorin | Volvo 122 | 2.03.38,0 |
B5 över 2000 cc | Magnus Wigren | Porsche 911L | 2.00.28,4 |
C2 från 1300 cc till 1600 cc | Sune Westerlund | VW 1303 S | 2.05.23,9 |
C3 från 1600 cc till 2000 cc | Håkan Larsson | Ford Escort RS 1800 | 1.58.24,3 |
C5 över 2500 cc | Tom Damberg | Volvo 164 | 1.55.51,9 |
D1 upp till 1300 cc | Annie Seel | Toyota Starlet | 2.12.01,1 |
D2 från 1300 cc till 1600 cc | Krister Wennman | VW Golf | 2.01.15,9 |
D3 från 1600 cc till 2000 cc | Mikael Oscarsson | Ford Escort RS | 1.56.05,8 |
D4 över 2000 cc | Lars Lindqvist | Volvo 244 | 1.59.00,5 |
Vill även nämna förarna Per Göthberg och Mats Thorszelius.
Per Göthberg körde bra hela vägen igenom och hade en 6e plats totalt, och en andra i klassen (efter Damberg). Men på SS13 gick motorn sönder. Detta gav honom en "maxtid" på både SS13 och SS14, fast Pelle gav inte upp utan fixade bilen och kom till start på lördagens första sträcka, SS15. Då låg han på plats 38. Under lördagen körde han sedan bra, och kom 10:a på första sträckan, vilket han följde upp med en 4:e och en 6:e bästa tid. Han kom 9:a på fjärde sista och sedan körde han in på näst bäst tid på SS19, endast slagen av Thorszelius. På SS20 körde han snabbast av alla, och avslutade med en tredje tid efter sträckans fenomenale Oscarsson och Micke Wisti nere i Ekebygropen. Göthberg slutade på 22:a plats, sju sträckor efter att han låg 38:a. Inför dessa sju sträckor hade han 3 minuter, 20 sekunder och 8 tiondelar till den plats han till slut slutade på.
Mats Thorszelius fick bryta redan på SS3 på grund av ett generatorfel. Han fick "maxtid" hela dagen och låg efter lördagen 1.01.02,8 efter ledande Damberg. och då var den första siffran en timme... Trots dett så startade Thorszelius om på fredagen på hemmavägarna i Uppsala. Det gjorde han med besked och en åttonde tid, en tredje tid, två andratider och två förstatider. När det sedan blev lördag och tävlingen drog vidare mot södermanland så fortsatte Thorszelius i samma stil, och vann tre sträckor, kom tvåa en, sexa på en och sjua på en. Så på dom 13 sista streckorna kom han bland dom tre bästa på nio av dessa, varav fem var sträckvinster. Detta gjorde att han tog in hela 56,2 sekunder på vinnaren Damberg. Det är inte ett sensationellt påstående att säga att Damberg skulle fått det tufft om det inte vore för en generator...
Nu bekräftar F1.com ryktena om Hamiltons flytt till Mercedes.Det innebär att Schumacher är utan kontrakt nästa år och att Mexikanen Sergio Perez är McLarens nya förare. Detta innebär även att ryktena om Perez och Ferrari är över. Perez själv är nöjd...
Nu börjar det bli ett tag sen senaste uppdateringarna från motorsportens värld. Den stora anledningen till detta är att jag haft en jobbig tid då min kusin omkom i en mc-olycka. Men nog med det! Nu ska vi rikta strålkastarljuset mot Speedwayens VM,...
Inför sista sträckan är toppstriden långt ifrån avgjord. Att vinsten går till Tom Damberg är numera ett faktum så länge inget allvarligt händer. MEN, striden om andra plats är en riktig rysare. Under SS20 körde nämligen Mikael Oscarsson in flertalet ...
Med tre sträckor kvar av årets upplaga av Midnattssolsrallyt så är det lite små förändringar i toppen. Staffan Bergdahl, som pendlat mellan andra och fjärde plats har får lov att bryta på grund av bakaxel. Detta gör att Mikael Oscarsson och Mats Jons...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 | 21 | 22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|